مستندگردی
کتاب “صدابرداری در برنامههای تکدوربین” با ترجمهی حمید احمدی لاری
فایل PDF کتاب “صدابرداری در برنامههای تکدوربین” با ترجمه و مجوز آقای حمید احمدی لاری در سایت انجمن قرار میگیرد تا کاربران به فراخور نیازشان از مطالب آن بهرهمند شوند. خلاصهای از کتاب “صدابرداری در برنامههای تک دوربین”: کتابی
نمایش فیلم مستند چهار دختر
در نخستین جلسهی کانون فیلم انجمن مستندسازان سینمای ایران بیش از ۵۰ نفر شرکت کردند. کانون فیلم انجمن مستندسازان سینمای ایران به کوشش و اهتمام شیلان سعدی کار خود را در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۲ با نمایش فیلم مستند
یک لانگشات، و یک “کلوزآپ” ! (نگاهی باز به نسبت کیارستمی با سینمای مستند)
(نگاهی باز به نسبت کیارستمی با سینمای مستند)
سال ۱۳۷۶ مطلب نسبتا مفصلی نوشتم در مجلهی فیلم با عنوان “مؤلفههای مستند در سینمای داستانی ایران”. در آن مطلب یکی از وجوه مهم و متداوم تفاوت سینمای نوی ایران را در مستندگرایی آن، در شکل و شیوههای جوراجور مواجهه با امر واقع …
واقعیت تنها بیرون ما نیست (نگاهی به گونههای تحقیق در سینمای مستند ایران)
ه نظر میرسد تفاوت فیلم مستند و فیلم داستانی به اسنادی بودن سینمای مستند است. اما استناد به چه؟ روشن است، به واقعیت، یا به بیان روشنتر …
شوخ و سیّال و یله (در بابِ مستندهای بازیگوش ما)
(در بابِ مستندهای بازیگوش ما)
اصطلاح مستند بازیگوش را حولوحوش سال ۱۳۸۰ در روزهای جشنوارهی کیش از مانی پتگر شنیدم. یادم هست این اصطلاح در گپوگفت سهنفرهمان با او و بهمن …
شهر تماشایی میشود! (تهران در آینهی سینمای مستند دههی ۱۳۸۵ – ۱۳۷۵)
(تهران در آینهی سینمای مستند دههی ۱۳۸۵ – ۱۳۷۵)
چرا در اینجا موضوع تهران در سینمای مستند ایران در ده سال اخیر، جدا از دورههای پیش از آن گزارش داده میشود؟ ایران از دوران سلطنت قاجار و انقلاب مشروطیت تب مدرن شدن پیدا کر
تهرانی کیست؟ (گفتوگوی سینا دادخواه با پیروز کلانتری)
یروز کلانتری به عنوان مستندساز، پژوهشگر و نویسنده این سالها بسیار با تهران سر کرده است و با نگاه مخصوص خودش به شهر، آدمها و پدیدههای شهری نگریسته است. او دلمشغول …
پیرهای بیست و دو سه سالهی ما !
پیرهای بیست و دو سه سالهی ما !
(در احوال ساخته شدن فیلم “زندگی همین است”)
“نسلی هستیم که بچگیمون نصفه شبها توی بغل باباهامون سرمون به نردههای راهپله میخوره و …
این دو ساز ِناکوک
(دربارهی دو فیلم “تازهنفسها” و “قضیهی شکل اول، شکل دوم”)
امروز، با نگاه به نوع سینما و جایگاه کیانوش عیاری و عباس کیارستمی در سینمای ایران، اینکه دو فیلم خاص و متفاوت مربوط به فضای …
از موضوع تا طراحی فیلمنامه در فیلم مستند
از موضوع تا طراحی فیلمنامه در فیلم مستند. این یک متن آموزشی است که چند سال پیش در یک کارگاه شکلگیری چند فیلمنامهی مستند برای …
مالک و ناخدای کشتی خود بود (دربارهی ابراهیم گلستان)
فیلم مستند با تولد سینما در ایران شروع شد، چون اولین تصاویر متحرک مستند از نمایشهای فراهم شده در دربار قاجار به قصد فیلم برداشتن از آنها به هرحال فیلم بودند، اما سینمای مستند به عنوان جریانی متداوم …
ده موضوع دعوا، در سینمای مستند ما !
ده موضوع دعوا، در سینمای مستند ما ! پیروز کلانتری در میان ما، در باب سینمای مستند (مستند جهان و مستند ایران) حکمها و جزمها و «این است و جز این نیست»های زیادی مطرح میشود و مسائلی هستند که
مرور فیلم «جاهای خالی پر شود» با میلاد خالقیمنش
میلاد خالقیمنش
مستندساز
فیلم جاهای خالی پر شود را دوست دارم چون دور از تکلف و خودنماییست. چون میشود شخصیتهایش را باور کرد و به آنها نزدیک شد. چون با یک داستان دیدنی مستند مواجهیم…
یادداشت “همایون امامی” برای اکبر عالمی؛ ظرف ماهی ها بی آب است
همایون امامی
و حالا نیستی. نه که نباشی که هستی، آنهم با حضوری پررنگ در غیبتی فیزیکی. هر بار از آن چهارراه و آن خیابان بگذرم تو را در هیأتی شیطنتآمیز میبینم که چشم در چشمم دوختهای و مترصدی که از چراغ بگذرم و مچم را بگیری…
آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!
همایون امامی
در یادداشتی که همایون امامی در اختیار وبسایت انجمن قرار داده از روزها و لحظات سخت مواجههاش با خبر از دست دادن استاد و دوستش «منوچهر طیاب» و نزدیکی این اتفاق با فوت استاد «خسرو سینایی»، گفته است …
آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!
یادداشت همایون امامی برای خسرو سینایی؛ در حسرت قطار زمستانی
همایون امامی
حتما یادت میآید آن شب که در خانهی هنرمندان برایت بزرگداشت گرفته بودند، زنده یاد عزتالله انتظامی با آن بیان شیرین و طنزآلودش از داستان فیلم و امیدواریش به ساختن فیلم گفت؛ ولی نشد که نشد. یعنی نگذاشتند بشود…
در مذمت مستندنسازی در حرفهی مستندسازی
آزادی رضاییان مقدم
در پژوهش و تنظیم سالشمار زندگی و آثار یک هنرمند فرض ابتدایی بر این است که کسی چیزی نمیداند . یعنی هنوز درست نمیدانیم بر او چه گذشته، چه کارهایی کرده و چه نکرده…
نقد آرتا تاری بر جشنواره سینما حقیقت
آرتا تاری
مستندساز
اعتبار یک جشنواره از کجا میآید؟ آیا انتخاب فیلمها در جشنواره سینما حقیقت به روشی علمی و دور از سلیقه انجام میشود؟ آیا میتوان داوریها را معیار برتر بودن یک فیلم دانست؟
مرور فیلم « قصهی دختران فروغ » با نوشید محمودی
نوشید محمودی
مستندساز و مدرس دانشگاه
فیلم قصهی دختران فروغ با نمای آتش بازی چهارشنبهسوری و سپس تحویل سال نو آغاز میشود. آغازی پر امید برای آیندهای نو …
مرور فیلم «پروژه ازدواج» با نوشید محمودی
نوشید محمودی
مستندساز و استاد دانشگاه
امکان ازدواج در میان بیماران اعصاب و روان موضوع پروژه ازدواج است که جذابیت خود را با درهمآمیختن زندگی یکی از فیلمسازان در قالب راوی، دو چندان میکند…