یادداشت ها و مقالات مستند

یک لانگ‌شات، و یک “کلوزآپ” ! (نگاهی باز به نسبت کیارستمی با سینمای مستند)

(نگاهی باز به نسبت کیارستمی با سینمای مستند)
سال ۱۳۷۶ مطلب نسبتا مفصلی نوشتم در مجله‌ی فیلم با عنوان “مؤلفه­‌های مستند در سینمای داستانی ایران”. در آن مطلب یکی از وجوه مهم و متداوم تفاوت سینمای نوی ایران را در مستندگرایی آن، در شکل و شیوه­‌های جوراجور مواجهه با امر واقع …

سه شنبه بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

واقعیت تنها بیرون ما نیست (نگاهی به گونه‌های تحقیق در سینمای مستند ایران)

ه نظر می‌رسد تفاوت فیلم مستند و فیلم داستانی به اسنادی بودن سینمای مستند است. اما استناد به چه؟ روشن است، به واقعیت، یا به بیان روشن‌تر …

دوشنبه بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

شوخ و سیّال و یله (در بابِ مستندهای بازیگوش ما)

(در بابِ مستندهای بازیگوش ما)
اصطلاح مستند بازیگوش را حول‌­وحوش سال ۱۳۸۰ در روزهای جشنوارهی کیش از مانی پتگر شنیدم. یادم هست این اصطلاح در گپ‌­و­گفت سه‌­نفره‌­مان با او و بهمن …

دوشنبه بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

شهر تماشایی می‌شود! (تهران در آینه‌ی سینمای مستند دهه‌ی ۱۳۸۵ – ۱۳۷۵)

(تهران در آینه‌ی سینمای مستند دهه‌ی ۱۳۸۵ – ۱۳۷۵)
چرا در این‌جا موضوع تهران در سینمای مستند ایران در ده سال اخیر، جدا از دوره‌های پیش از آن گزارش داده می‌شود؟ ایران از دوران سلطنت قاجار و انقلاب مشروطیت تب مدرن شدن پیدا کر

دوشنبه بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

تهرانی کیست؟ (گفت‌وگوی سینا دادخواه با پیروز کلانتری)

یروز کلانتری به عنوان مستندساز، پژوهشگر و نویسنده این سال‌ها بسیار با تهران سر کرده است و با نگاه مخصوص خودش به شهر، آدم‌ها و پدیده‌های شهری نگریسته است. او دل‌مشغول …

شنبه بهمن ۲۳, ۱۴۰۰

پیرهای بیست و دو سه ساله‌ی ما !

پیرهای بیست و دو سه ساله‌ی ما !
(در احوال ساخته شدن فیلم “زندگی همین است”)
“نسلی هستیم که بچگی‌مون نصفه شب­‌ها توی بغل باباهامون سرمون به نرده­‌های راه­‌پله می­‌خوره و …

چهارشنبه بهمن ۲۰, ۱۴۰۰

این دو ساز ِناکوک

(درباره­‌ی دو فیلم “تازه‌­نفس­‌ها” و “قضیه‌ی شکل اول، شکل دوم”)
امروز، با نگاه به نوع سینما و جایگاه کیانوش عیاری و عباس کیارستمی در سینمای ایران، این‌­که دو فیلم خاص و متفاوت مربوط به فضای …

چهارشنبه بهمن ۲۰, ۱۴۰۰

از موضوع تا طراحی فیلمنامه در فیلم مستند

از موضوع تا طراحی فیلمنامه در فیلم مستند. این یک متن آموزشی است که چند سال پیش در یک کارگاه شکل‌­گیری چند فیلمنامه‌ی مستند برای …

سه شنبه بهمن ۱۲, ۱۴۰۰

مالک و ناخدای کشتی خود بود (درباره‌ی ابراهیم گلستان)

فیلم مستند با تولد سینما در ایران شروع شد، چون اولین تصاویر متحرک مستند از نمایش‌­های فراهم­‌ شده در دربار قاجار به­ قصد فیلم­ برداشتن از آن­‌ها به ­هرحال فیلم بودند، اما سینمای مستند به­‌ عنوان جریانی متداوم …

دوشنبه بهمن ۱۱, ۱۴۰۰

ده موضوع دعوا، در سینمای مستند ما !

  ده موضوع دعوا، در سینمای مستند ما ! پیروز کلانتری در میان ما، در باب سینمای مستند (مستند جهان و مستند ایران) حکم­‌ها و جزم­‌ها و «این است و جز این نیست»های زیادی مطرح می­‌شود و مسائلی هستند که

سه شنبه بهمن ۵, ۱۴۰۰

یادداشت “همایون امامی” برای اکبر عالمی؛ ظرف ماهی ها بی آب است

همایون امامی
و حالا نیستی. نه که نباشی که هستی، آنهم با حضوری پررنگ در غیبتی فیزیکی. هر بار از آن چهارراه و آن خیابان بگذرم تو را در هیأتی شیطنت‌آمیز می‌بینم که چشم در چشمم دوخته‌ای و مترصدی که از چراغ بگذرم و مچم را بگیری…

شنبه آبان ۳, ۱۳۹۹

آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!

همایون امامی
در یادداشتی که همایون امامی در اختیار وبسایت انجمن قرار داده از روزها و لحظات سخت مواجهه‌اش با خبر از دست دادن استاد و دوستش «منوچهر طیاب» و نزدیکی این اتفاق با فوت استاد «خسرو سینایی»، گفته است …
آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!

دوشنبه شهریور ۱۰, ۱۳۹۹

یادداشت همایون امامی برای خسرو سینایی؛ در حسرت قطار زمستانی

همایون امامی
حتما یادت می‌آید آن شب که در خانه‌ی هنرمندان برایت بزرگداشت گرفته بودند، زنده یاد عزت‌الله انتظامی با آن بیان شیرین و طنزآلودش از داستان فیلم و امیدواریش به ساختن فیلم گفت؛ ولی نشد که نشد. یعنی نگذاشتند بشود…

دوشنبه مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

در مذمت مستندنسازی در حرفه‌ی مستندسازی

آزادی رضاییان مقدم
در پژوهش و تنظیم سالشمار زندگی و آثار یک هنرمند فرض ابتدایی بر این است که کسی چیزی نمی‌داند . یعنی هنوز درست نمی‌دانیم بر او چه گذشته، چه کارهایی کرده و چه نکرده…

شنبه اردیبهشت ۶, ۱۳۹۹

نقد آرتا تاری بر جشنواره سینما حقیقت

آرتا تاری
مستندساز
اعتبار یک جشنواره از کجا می‌آید؟ آیا انتخاب فیلم‌ها در جشنواره سینما حقیقت به روشی علمی و دور از سلیقه‌ انجام می‌شود؟‌ آیا می‌توان داوری‌ها را معیار برتر بودن یک فیلم دانست؟

سه شنبه دی ۱۰, ۱۳۹۸

غریبگی در دنیای دانشمندان ؛شرح تجربه‌ی همکاری با جشنواره علم

محمدصادق دهقانی
در یادداشتی نحوه ی شکل گیری تجربه ی پر فراز و نشیب همکاری موزه علوم و فناوری و انجمن مستندسازان در برگزاری جشنواره علم برای همه را شرح داده است …

پنجشنبه آذر ۷, ۱۳۹۸

شفاف سازیِ هویت صنفی/ مدنی(فرهنگی)

محمد تهامی نژاد
 امروز انجمن صنفی کارگری کارگردانان تهران شماره ثبت دریافت کرد و در برابر خانه سینما و انجمن مستند سازان سینمای ایران و اهالی حرفه، پرسش تازه ای را بر انگیخت: آیا انجمن صنفی و انجمن مستند سازان، موازی هستند؟

دوشنبه آذر ۲۲, ۱۳۹۵

ادغام دو انجمن؟

ارد زند
موضوع ادغام دو انجمن که از سوی هیئت‌مدیره انجمن مستندسازان به نظرخواهی گذاشته شد، سوءتفاهم‌هایی را برای بعضی از اعضا به وجود آورده.اینک برای روشن شدن موضوع، توضیحاتی چند ارائه می‌شود.

یکشنبه آذر ۲۱, ۱۳۹۵
تهامی نژاد

اقتراح تاریخی

محمد تهامی نژاد
انجمن مستندسازان سینمای ایران در اقتراحی تاریخی از اعضاء خود پرسید که آیا با ادغام انجمن مستندسازان در انجمن صنفی کارگری مستندسازان تهران موافق هستند یا نه؟

جمعه آذر ۱۹, ۱۳۹۵

انجمن صنفی کارگردانان تهران و انجمن مستندسازان

ناهید رضایی
انجمن صنفی کارگری کارگردانان مستندسازان استان تهران در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ با تشکیل مجمع عمومی متشکل از ۵۳ تن از مستندسازان ساکن تهران رسماً در وزارت کار به ثبت رسید.
این نوشته سعی دارد با تعاریف ساده‌ای دلیل تشکیل این انجمن صنفی و تفاوت ماهوی آن با انجمن مستندسازان را شرح دهد.

دوشنبه آبان ۲۴, ۱۳۹۵
به وب سایت انجمن مستند سازان سینمای ایران خوش آمدید

انجمن مستندسازان سینمای ایران بزرگترین و قدیمی ترین انجمن سینمای مستند کشور، متشکل از مستندسازان سینمای ایران است که از سال ۱۳۷۶ تاسیس شده و آغاز به فعالیت نموده است .

شبکه های اجتماعی
نشان ها logo-samandehi