یادداشت ها و مقالات مستند
انجمن مستندسازان و سرنوشت آن در کنار انجمن صنفی کارگردانان
غلامرضا کتال
نیاز به ثبت انجمن مستندسازان از بدو تأسیس آن وجود داشته و چیزی نبود که با خواسته هیئتمدیره خانه سینما به وجود بیاید و اجرا شود. این خواسته در طول بیست سال گذشته با شدت و ضعف در وزارتخانههای مختلف دنبال شد تا آنکه در سال ۱۳۸۶ به وزارت کار رسید و جلساتی هم با کارشناسان آن برگزار شد
آسیب شناسی جشن خانه سینما
پژمان مظاهری پور
جشن خانه سینما برای ارزیابی آثار تولید شده در عرصه سینمای مستند ایران توسط نمایندگان انجمنهای صنفی خانه سینما ترتیب یافته به نحوی که باعث ترغیب و تشویق فیلمسازان برای ارتقای کیفی آثارشان گردد.
نگاهی به نهمین جشنوارهی سینما حقیقت
محسن رمضان زاده – بابک بهداد
به دعوت هیئت مدیره انجمن مستندسازان، آقایان محسن رمضان زاده و بابک بهداد، برگزاری نهمین دوره جشنواره حقیقت را بررسی نمودهاند.
معدن انگوران و حق مؤلف
بهمن کیارستمی
دوران احمدینژاد یادش بخیر، چه دورانی بود، چه جاها که نرفتیم و چه کارها که نکردیم…
فرهاد ورهرام و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
فرهاد ورهرام
با اشاره به یادداشت اخیر ابراهیم مختاری در خصوص عقد قرارداد مرکز گسترش با مستندسازان و پیشنهاد مطرح شده درخصوص کاهش مشارکت مالی مرکز در تولیدات خود به زیر ۵۰ درصد، اظهار داشت…
سینمای مستند ایران در عرصه بینالمللی
فیلمهای مستند ایرانی در سالهای اخیر در بسیاری از بهترین جشنوارههای دنیا به نمایش درآمدهاند و مستندسازان ایرانی جوایز بسیاری را کسب کردهاند و در جهان درخشیدهاند. در متن ذیل بخشی از این موفقیتها (که بسیاری از این مستندسازان عضو انجمن مستندسازان هستند) منعکس شده است.
هر آنچه موم دست مدیران نباشد،سیاه است
همایون امامی
برخی مدیران کلان فرهنگی جامعه، به سینمایی فکر میکنند که مثل موم در دستشان باشد تا آنها برحسب نیازشان آن را به هر شکل و فرمی که میخواهند در بیاورند
نقدی بر قراردادهای مرکز گسترش (ابراهیم مختاری)
ابراهیم مختاری
مختاری مستندساز و رئیس هیات مدیره خانه سینمای ایران با نگارش متنی شیوه عقد قرارداد برای ساخت فیلمهای مستند را نقد کرد.
آکادمی، گردهم آیی یا …
ارد زند
با مراجعه به فرهنگهای لغات واژه چنین تعریف شده است: «آکادمی» حدوداً چنین معنی شده است: «نام سبزهزاری بوده در آتن که افلاطون در آنجا تدریس میکرده است. اکنون انجمنی از سرآمدان علوم و فنون را گویند که برای تحقیق در مسائل علمی و ادبی تشکیل شود. در فارسی فرهنگستان نامیده میشود.» (فرهنگ عمید).
این پایان راه نیست…
امید عبداللهی
مدرسه تابستانی آکادمی ایدفا یکی از مهمترین برنامههای بینالمللی جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) به شمار میآید که همهساله در جهت حمایت از استعدادهای جوان و آینده سینمای مستند، در ماه ژوئن و به مدت شش روز در شهر آمستردام برگزار میشود.
سینمای مستند ایران در عرصه بینالمللی
فیلمهای مستند ایرانی در سالهای اخیر در بسیاری از بهترین جشنوارههای دنیا به نمایش درآمدهاند و مستندسازان ایرانی جوایز بسیاری را کسب کردهاند و در جهان درخشیدهاند. در متن ذیل بخشی از این موفقیتها (که بسیاری از این مستندسازان عضو
فاقد یک هویت مستقل
محسن رمضان زاده
پس از اعلام اسامی هیئت انتخاب و داوری بخش مستند هفدهمین جشن خانه سینما، پرسشی در ذهنم شکل گرفت و این پرسش بهانهای شد برای کندوکاوی درباره نحوه برگزاری این جشن.
گزارش جشن (نگاهی به مستندهای شانزدهمین جشن خانه سینما)
محمد جعفری
فرصت مغتنمی بود که به اتفاق ارد زند ،امید روحانی، وحید موسائیان، همایون امامی،علیرضا قاسمخان،سعید رشتیان و سام کلانتری از یکی از تاریخی ترین دوره های فیلمسازی مستند در این دیار رونمائی کنیم.
“دفترچۀ سیاست ها”ی ما کجاست؟
پیروز کلانتری
دفترچۀ سیاستهای سینمایی “معاونت سینمایی وزارت ارشاد” منتشر شده و از سوی هیئت مدیرۀ انجمن کارگروهی مأمور بررسی بخش مستند این دفترچه شده اند…
رضایتنامه را فراموش نکنید
خاطره حناچی – رخساره قائم مقامی
من و رخساره قائم مقامی دو کارگردانی هستیم که برای فیلمهای خود با توجه به رابطه بسیار دوستانه با سوژههای فیلمهایمان بعد از اتمام کار با آنها دچار مشکلات فراوان شدیم و به علت نگرفتن رضایتنامه از آنها در نهایت نتوانستیم فیلمهایمان را به نمایش عمومی بگذاریم.
“عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند” از نظر مستندساز
ارد زند
درپی مسائل اخیر پیشآمده در سینما همچون پروژهی «لاله» و… ،ارد زند مطلبی را تحتعنوان «بررسی عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» منتشر کرد…