گزارش جلسه دیدار گروهی مهر ماه ۱۳۹۳

دوشنبه ۲۸ مهر, ۱۳۹۳

 بررسی جشن خانه سینما در سال ۹۳ ودوره های قبل آن

در ابتدای جلسه آقای مختاری گزارشی از فعالیتهای انجمن در ماه گذشته ارائه دادند.

خانم برقنورد توضیحی در بارۀ کلیت سمینار دو روزه پیشنهادی شان برای بررسی جشن مستند و برنامه ریزی برای دوره بعد آن دادند.

قبل از شروع بحث اصلی آقای عظیم پور نماینده انجمن مستند سازان در هیئت برگزاری جشن مستند وآقای زند دبیر جشن مستند از روند و مشکلات برگزاری جشن مستند به مواردی اشاره کردند.

زند: ما باید تصمیم بگیریم که می خواهیم چگونه و با مدل کدام جشنواره جشن را برگزار کنیم و آیین نامه ای که تهیه می شود باید ثابت بماند و در طول سالها تغییر نکند. در حال حاضر در بخش مستند جشن خانه سینما اصلا دبیری وجود ندارد و دبیر بیشتر کارگزار است. دبیر کس دیگری است. واین اشکال آئین نامه است. ما اصلا از مقدار بودجه و نحوء هزینه کرد آن هیچ خبر نداریم. من پیشنهاد تشکیل یک کارگروه برای جمع آوری و ترجمه آئین نامه های جشنواره های خارجی را می دهم تا بر اساس آنها آئین نامه جشن مستند نوشته شود.

عظیم پور:در آئین نامه جشن مواردی را بدون اطلاع ما حذف کردند. مثلا بخش کف و سقف تعداد فیلم های بخش مستند . وقایع و اتفاقات زیادی رخ داد. ما به جایی رسیدیم که جشن را برگزار نکنیم. اما نهایتا بر اساس مصالح انجمن آن را برگزار کردیم. پیشنهاد من این است که جشن را به صورت مستقل مانند انجمن منتقدان و بازیگران در زمان مناسب برگزار کنیم.

بحث اصلی در میان حاضران شروع شد.

قربانپور: من احساس می کنم که با حذف فیلمهای من یک فرصت از فیلم من گرفته شده است.آدمهایی در داوری بودند که سالها آنها را در انجمن ندیده بودیم . ما باید بیشتر از قشر جوان در اینجور موارد استفاده کنیم. سوال روشن من این است که فرق بین سلیقه و معیار داوران در چه بوده است؟

امامی: من جزو هیئت انتخاب بودم. می پرسید چرابعضی از فیلم ها از طرف هیت انتخاب انتخاب نشد؟ بخشی سلیقه است. اما در جایگاه داوری به قوت ساختار و…. کارها توجه می شود. تنها سلیقه نیست . حتما فیلم های بهتر وجود داشته اند که فیلم های دیگر حذف شدند.

کلانتری: به این مسله توجه کنید که بحث امروز ما در خصوص برگزاری مسائل اساسی جشن مستند است. و بحث از موارد داوری در مرحله دوم قراردارد.

بهداد: اولین نقد من به هیت مدیره انجمن و آقای عسگرپور است. چرا جشن خانه سینما در برج میلاد برگزار شد و بخش مستند در خانه سینما؟ اما در خصوص هفته فیلم چرا جلسۀ نقد  فیلم ها برگزار نشد و فیلمها فشرده نمایش داده شد؟ پیشنهاد میکنم جشن مستند دارای دبیری ثابت باشد که هر ساله عوض نشود.

کلانتری: به نظر می رسد چون جشن مستند توسط سه جا برگزار می شود امکان انتخاب دبیر ثابت وجود ندارد. مشکل در همین تعدد تصمیم گیرندگان است.

مختاری: (در جواب بهداد) جشنی در برج میلاد برگزار نشد. برنامۀ اهدای جایزه بود و ضیافت شامی که آقای ایوبی به مناسبت روز ملی سینما دادند ربطی به برنامه جشن نداشت.

میرتهماسب: فکر میکنم فضای رقابتی دارد سینمای مستند را به جاهای بدی می کشاند. انجمن باید بر روی کلیات سینمای مستند کار کند. بیراه است اگر ما بخواهیم مدل جشنواره های دیگر جایزه بدهیم. ما باید وارد فضای غیر رقابتی شویم چون جنس فیلمهای ما متفاوت است.

رحمانی: من آمده ام گله ای را مطرح کنم . فیلم من در دوره قبل از بخش مسابقه حذف شد و بعد از اعتراض من دبیر جشن که آقای کیومرث پور احمد بود به من قول داد که در جشن بعدی فیلم شما را شرکت خواهیم داد. اما در این دوره آقای زند فیلم مرا به علت اینکه در دوره قبل شرکت کرده بود حذف کردند.

زند : از طرف خانه سینما به من گفته شده بود که فیلم آقای رحمانی در دوره قبل بود و از نظر آئین نامه نمی تواند در جشن این دوره شرکت کند و اگر این اتفاق بیفتد همه خواهان شرکت دوباره هستند. دیگر اینکه آقای پور احمد نمی تواند برای دبیر و جشن بعد از خودش تصمیم بگیرد.

کلانتری : ما دو جشن تخصصی در خصوص سینمای مستند داریم که همۀ فیلم­های سال می­خواهند در این دو جشن شرکت کنند . فیلمهایی که در طول یک سال ساخته می شوند بسیار متفاوتند و درست نیست که تنها در این دو جشنواره تخصصی و سینمایی ارزیابی شوند. خصوصیت و قابلیت خیلی از فیلم­ها در این دو جشن به چشم نمی آیند. ما نیاز به جشنواره های بیشتر با نگاه های متفاوت داریم.

عظیم پور: جدا شدن جشن مستند از خانه سینما به نفع ما نیست. ما باید به استقلال بیشتر برسیم. انتقاد من از اعضای خودمان است که فیلمهای خود را برای جشن مستند ندادند. چون شرط مرکز گسترش این بود  که فیلمها اول در سینما حقیقت نمایش داده شود.

سلحشور: سیاست ها را چرا خودمان نمی دهیم؟ اشکال از خودمان است. نگاه آنها با نگاه ما متفاوت است.ما باید سیاست گذاری صنفی داشته باشیم. سؤال اصلی این است که چگونه می شود یک نمود صنفی در جشن مستند داشت؟

عبدالوهاب: به نظر من اشتباه است که فکر کنیم جشن خانه سینما جشنواره مستند است. این تعداد داور که دور هم جمع شده اند صلاحیت جایزه های تخصصی دادن مانند تدوین و تصویربرداری و … را ندارند. پیشنهاد من این است که این بخشها حذف شود وبه بخش های تخصص مانند نوآوری و… جایزه داده شود. ما باید روی بخش تخصصی کار خودمان که کارگردانی است تمرکز کنیم.من فکر می کنم الان هم صلاح نیست که از جشن خانه سینما جدا شویم. وضعیت را نقد کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

موضوع بحث جلسۀ آینده وضعیت اکران فیلم مستند تعیین شد که با تکیه به تجربۀ مجتبی میرتهماسب از اکران فیلمش انجام خواهد شد.

جلسه در ساعت ۲۰ به پایان رسید.

گزارش جلسه دیدار گروهی مهر ماه ۱۳۹۳
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *