گزارش دیدار گروهی بیستم مهرماه ۱۳۹۹

جمعه ۲۵ مهر, ۱۳۹۹

گزارش اولین دیدار گروهی آنلاین انجمن مستندسازان

 

جلسه دیدار گروهى انجمن در روز یکشنبه ٢٠/ ٠٧/ ٩٩ ساعت ١۶:٣٠ به طور رسمی و آنلاین با حضور ابراهیم مختاری، امین قدمی،موحد شادرو، محمد راسخفر، محمد صادق دهقانی، پرشنگ صادق وزیری،  فرزاد جعفری، مژگان پازوکی، الله کرم رضایی، سهند سرحدی و اعضای هیأت مدیره برگزار شد.

در ابتدای جلسه سرفصل فعالیت هاى انجمن در شش ماه گذشته به تفصیل توسط آقاى میلاد خالقی‌منش (رئیس هیئت مدیره) ارائه شد که به شرح زیر است:

  • پیگیری ثبت انجمن

در شش ماه گذشته با انتخاب مشاور حقوقی انجمن ـ آقای کوهیان ـ و برگزاری جلسات زیادی با ایشان و آقای مختاری و دوستان دیگر پیگیری ثبت انجمن انجام شد.

اولین پیشنهاد در جمع­‌بندی­‌های آغازین «ثبت انجمن به عنوان یک موسسه غیرتجاری به وسیله‌ی هیات موسس انجمن» بود که این پیشنهاد با مخالفت آقای تهامی‌نژاد (یکی از اعضای هیات موسس سابق) مواجه شد و دلیل ایشان برای مخالفت این بود که طبق اساسنامه مأموریت هیأت مؤسس تمام شده است.

آقای کوهیان در پاسخ به این مخالفت گفت با توجه به این‌که وظیفه ایجاد ساز و کار قانونی ثبت انجمن مستندسازان بر عهده­ی هیأت مؤسس بوده، بنابراین مأموریت هیأت مؤسس طبق اساسنامه نیمه تمام مانده است.

با توجه اینکه آقای تهامی نژاد همچنان مخالف بودند، تصمیم بر این شد که انجمن با هیأت مؤسس جدیدی به ثبت برسد که برای انجام این راهکار اجازه­ی مجمع عمومی مورد نیاز است و این به نوبه­ی خود اهمیت برگزاری سریعتر مجمع عمومی را دوچندان می‌کند.

از طرفی دیگر برای ثبت انجمن در اداره­ی ثبت و گرفتن شماره ثبت برای انجمن نیاز به مجوز فعالیت از وزارت ارشاد است که در حال پیگیری این موضوع هستیم و چنانچه وزارت ارشاد هم برای دادن مجوز همکاری نکند، این عدم همکاری را می توان از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.

مسیر دومی که به صورت موازی در حال پیگیری است ” طرح دادخواست الزام به ثبت هیئت موسس و به پایان رساندن ماموریت نیمه تمامشان” است.

 

  • پروژه کرونا و من

بحث­های اجرایی این پروژه با دبیری آقای کلانتری از فروردین کلید خورد و با پیگیری­های شمیم مستقیمی و همکاری مجموعه رایتل به عنوان حامی پروژه، به آرامی شکل گرفت .

و بعدتر دوستانی همچون پیام پارسافر، میثم شاه‌بابایی، سپیده ابطحی، سهند سرحدی، ستاره جزایری و دوستان دیگر به پروژه اضافه شدند و گروه­های دیگری مانند شهرداری تهران و مؤسسه هاشور به عنوان حامی نیز به پروژه پیوستند. اما به خاطر بروکراسی­ها و موج جدید بیماری کرونا، کار تبلیغات جشنواره عقب افتاد و کمپین تبلیغاتی جشنواره عملاً از همین روزها کلید خواهد خورد و به همین دلیل مهلت جشنواره هم تمدید خواهد شد.

 

  • توسعه‌­ی وبسایت انجمن

بحث وبسایت انجمن سومین موضوعی بود که در شش ماه گذشته پیگیری شد و با دقت و وسواس بسیار مترجمی برای سایت برگزیده شد و پرونده­ها به مرور توسط آزادی مقدم تنظیم و سپس ترجمه شد. اما متأسفانه با وجود تلاش‌های بسیار زیاد همچنان همکاری‌ها در این زمینه بسیار کم بوده است. تا کنون حدود ۱۰ الی ۱۵ پرونده کامل شده و تعدادی نیز در حال کامل شدن است. و امید است که هر چه زودتر با همکاری دوستان، وبسایت پرباری شود و بخش­های مختلف آن شامل حرفه­ها، کارگردان، تهیه کننده و … به تدریج در فضاهای مختلف در اختیار کسانی که به این اطلاعات نیاز دارند قرار داده شود.

با این وجود به دلیل کاری که در این مدت روی سئوی وبسایت انجمن و پروفایل­ها انجام شده، در حال حاضر در سرچ گوگل و سایت الکسا(مرجع رتبه‌بندی سایتها)، بالاترین رتبه در بین تمام سایت‌های انجمن­های فرهنگی متعلق به وبسایت انجمن مستندسازان است و حتی رتبه‌ی بالاتری از سایت مرکز گسترش و خبرگزاری سینمای تجربی دارد که باعث می‌شود مخاطبان سینمای مستند مراجعه‌ی زیادی به وبسایت انجمن داشته باشند. به عنوان نمونه سایت انجمن تهیه‌کنندگان در سایت الکسا رتبه­ی ده میلیون را دارد در حالی که رتبه­ی سایت انجمن مستندسازان حدود هشتصد هزار است و همچنان رو به پیشرفت است.

 

  • تفاهم با ناجی هنر

موضوع بعدی تفاهم با ناجی هنر بود که با رایزنی های بسیار زیاد در شش ماه گذشته انجام شد. با انجام  این تفاهم، انجمن مستندسازان به تنها انجمنی تبدیل شده که نیاز به معرفی‌نامه‌ی کتبی برای تصویربرداری ندارد .

تنها نیاز است که اعضا در سایت انجمن در قسمت «اعضا» گزینه «درخواست معرفی‌نامه» و سپس «مجوز تصویربرداری» را انتخاب کرده و به سوالات مربوطه در مورد فیلم و خلاصه داستان پاسخ دهند و روز بعد برای دریافت مجوز تصویربرداری به ناجی هنر مراجعه کنند .

در قسمت «درخواست معرفی‌نامه» اعضا می‌توانند سایر معرفی‌نامه‌های موردنیاز خود به ارگان‌های دیگر را هم درخواست دهند.

 

  • تماشای فیلم رایگان در هاشور در ایام کرونا

ابتدای امسال نیز طی مذاکرات و توافقی با وبسایت هاشور تصمیم بر این شد که در این ایام کرونا تماشای فیلم‌های مستندِ موجود در این سایت به طور رایگان در اختیار اعضای انجمن قرار بگیرد. با همکاری هاشور این اتفاق صورت گرفت و کدهای اکانت رایگان برای متقاضیان ارسال شد.

 

  • اختصاص مبالغی به برخی از مستندسازان از طریق صندوق اعتباری

موضوع بعدی در مورد اختصاص کمکی از صندوق اعتباری هنر بود که با توجه به چشم‌انداز جدید جزو وظایف انجمن مستندسازان محسوب نمی­شد و از طریق صندوق اعتباری هنر و خانه سینما در حال پیگیری بود.

اما در ادامه با توجه به اینکه برخی از اعضای انجمن مستندسازان عضو خانه سینما نبودند، به واسطه‌ی یکی از اعضای محترم، انجمن مستندسازان برای معرفی دوستانی که در ایام کرونا مایل به دریافت کمک از صندوق اعتباری بودند وارد صحنه شد و به این ترتیب پس از پیگیری­های لازم مبالغی توسط متقاضیان دریافت شد.

 

  • مکاتبه با اتریش و سفارت اتریش برای آقای طیاب

با اطلاع از کسالت آقای طیاب ـ چند ماه پیش از فوت ایشان ـ  از طریق اعضای انجمن، دوستان پیشکسوت و دوستان نزدیک ایشان، مکاتبه­ای با سفارت اتریش و رایزن فرهنگی ایران در اتریش و وزارت ارشاد و چند ارگان دیگر انجام شد و کاردار فرهنگی سفارت ایران به درخواست انجمن به بیمارستان مراجعه کرد و قول هرگونه همکاری لازم را به خانواده‌ی ایشان دادند و مراتب را طی نامه‌ای به اطلاع انجمن رساندند.

بنا به درخواست آقای طیاب قرار بر این شد که اخبار کسالت ایشان جایی منتشر نشود. این کسالت در نهایت متأسفانه منجر به فوت ایشان شد.

 

  • کمیته عضوگیری

موضوع بعدی بحث کمیته عضوگیری انجمن بود که در شش ماه گذشته حدود بیست و چهار پرونده­ی درخواست ثبت نام بررسی شد که از این تعداد چهار نفر در مرحله­ی اول به عضویت انجمن درآمدند. چند پرونده­ی دیگر نیز در حال بررسی است. در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که دوستان در کمیته عضوگیری داشتند، تصمیماتی برای تغییر این روال وجود دارد.

 

  • دفتر انجمن

با پیگیری­های آقای شاه‌بابایی بعد از شروع پروژه­ی «کرونا و من» و شکل گیریِ ارتباط با شهرداری تهران، فضایی در بوستان «گفت و گو» به عنوان دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره­ی «کرونا و من» که در سالهای بعد با موضوعات دیگری ادامه خواهد یافت توسط شهرداری به انجمن اختصاص داده شد که تصمیم بر این شد از همین فضا برای انجام فعالیت‌های اداری انجمن هم استفاده شود.

 

  • مسئول دفتر انجمن

طی روزها­ی گذشته فاتیما زهرایی به عنوان مسئول دفتر انجمن مشغول به کار شد که در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۳ در دفتر واقع در بوستان گفت‌و‌گو حضور خواهد داشت.

این خبر در روزهای آتی برای اعضا ارسال خواهد شد تا در صورت نیاز برای گرفتن معرفی نامه و سایر مواردی که به ارتباط با انجمن احتیاج دارند با مسئول دفتر انجمن در ارتباط باشند.

 

  • حق عضویت

در این مدت اطلاعیه درخواست پرداخت حق عضویت برای اعضا ارسال شد. حق عضویت امسال دویست و پنجاه هزار تومان است. به جز افرادی که از سال گذشته حق عضویت خود را پرداخت کرده و بدهی ندارند، بقیه دوستان باید بدهی سال گذشته­ی خود را پرداخت کنند.

پس از پرداخت حق عضویت و ارسال عکس و سایر اطلاعات در منوی ثبت اطلاعات اعضا، کارت عضویت‌ها صادر و به دست اعضا خواهد رسید. در کارت عضویت­های جدید احتمالن یک QR Code  قرار داده می­شود که اعضا با اسکن آن می توانند به پروفایل و پرونده های سینمایی خود در وبسایت دسترسی داشته باشند.

بنابراین تکمیل پرونده‌ی سینمایی طبعا برای اعضا می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا می توانند با این کارت عضویت در هر جایی که باشند ـ چه در ایران و چه خارج از ایران ـ امکان دسترسی سریع پروفایل خود را به دیگران بدهند.

 

  • تغییرات اساسنامه

موضوع بعدی در مورد تغییرات اساسنامه است که از مدت­ها قبل جلسات بسیار زیادی (بالغ بر سی الی چهل جلسه) در مورد چشم انداز جدید انجمن برگزار شد. این جلسات از هیأت مدیره­ی سابق شروع و پیش نویسی به عنوان سند چشم انداز انجمن منتشر شد و بر اساس این سند چشم انداز نیاز به تغییراتی در اساسنامه خواهد بود.

مهم‌ترین بخشی که در اساسنامه نیاز به تغییر دارد بحث شرایط عضویت است که دوستان در کارگروه عضوگیری نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید نگاه جدیدی به این مقوله شود.

با توجه به چشم انداز جدید انجمن در پاسخ به این پرسش که چه افرادی می توانند و بهتر است به عضویت انجمن مستندسازان درآیند؟ اینگونه بیان شد که از طریق یک سیستم امتیازبندی مشخص و مدون شبکه‌ی اعضای انجمن مستندسازان از دایره‌ی بسته‌ی کارگردانان خارج شده و شامل تمام طیف‌های مستندساز از جمله پخش‌کنندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و تدوینگران و پژوهشگران و … شود تا از طرفی انجمن بتواند شبکه‌ی ارتباطی خودش را گسترده‌تر کند و از طرف دیگر بتواند به جای تاکید بر نقش‌های صنفی، به گسترش و توسعه‌ی همه‌ی جوانب سینمای مستند بپردازد.

در طراحی این سیستم امتیاز بندی برای هر رسته و فعالیت در حوزه‌ی سینمای مستند وزن و امتیازی تعریف میشود تا بدین ترتیب بتوان با تعریف حدنصاب امتیاز مدنظر کاری کرد که انجمن به اعضای مطلوب خود ـ که کمک به گسترشش خواهند کرد ـ نزدیک شود.

به عنوان مثال ساخت یک فیلم به عنوان کارگردان یک ضریب و امتیاز خواهد داشت، به عنوان تدوینگر یک ضریب امتیاز و… و رای کمیته امتیازی دیگر و زمانی که فرد با نظر کمیته عضوگیری به حدنصاب امتیاز برسد به عضویت انجمن درخواهد آمد.

از محاسن این سیستم کنترل بر رسیدن به اعضای مورد نظر انجمن است و اینکه در پروسه­ی عضوگیری برخوردهای سلیقه‌ای کمتر دخیل خواهند بود.

علاوه بر اینها تغییرات دیگری برای موارد حقوقی که طبیعتاً اداره ثبت احتیاج دارد نیز باید دراساسنامه صورت بگیرد. مانند سال مالی، اضافه کردن مدیرعامل به اساسنامه و آدرس قانونی انجمن که طبعاً از خانه سینما تغییر خواهد کرد و مواردی از این دست.

برای این تغییرات اساسنامه­ای برگزاری یک مجمع فوق العاده با حدود سه چهارم اعضا نیاز است.

مطلب نهایی در مورد دستور جلسه احتمالی مجمع بود که باید در تاریخ ۱۳ مرداد برگزار می‌­شد و به دلیل شرایط کرونا این اتفاق رخ نداد. با این حال دستور جلسه احتمالی برای مجمع عمومی فوق العاده در برنامه‌های پیش رو وجود دارد که مفاد آن به شرح زیر است:

موضوع اول تأیید یا رد سند چشم انداز انجمن است که باید به رأی گذاشته شود. این سند قبلا منتشر شده و همچنان در سایت انجمن است و در دیدار گروهی مفصل درمورد آن بحث شده است. و گزارش صحبت ها و ویدیویی ازآن جلسه در سایت موجود است.

بحث بعدی تأیید یا رد هیأت موسس جدید است که باید رای بالاترین رکن انجمن یعنی مجمع عمومی انجمن را داشته باشد تا بتوان مأموریت ثبت انجمن را از طرف مجمع به آن‌ها واگذار کرد.

از طرف دیگر تأیید یا رد تغییرات اساسنامه و گزارش بازرس و هیأت مدیره که روتین مجمع سالیانه است نیز موارد بعدی در این دستور جلسه هستند. تعیین بازرس جدید به جای آقای امین قدمی که از مرداد ماه مأموریتشان به پایان رسیده است هم دیگر دستور مجمع است.

 

دستورجلسه مجمع عمومی :

– تایید یا رد سند چشم‌انداز انجمن مستندسازان

– تایید یا رد هیات موسس جدید

– تایید یا رد تغییرات اساسنامه

– گزارشات بازرس و هیات موسس

– تعیین بازرس جدید

پرسش و پاسخ

پس از ارائه این مطالب توسط میلاد خالقی منش فرصتى براى پرسش و پاسخ به اعضاى شرکت کننده داده شد.

در ابتدا سوالاتى در مورد دفتر انجمن و نحوه ى کار پرسیده و پاسخ داده شد.

محمد صادق دهقانى: در مورد نحوه ى ثبت انجمن و دادخواست الزام به ثبت هیات موسس، در صورت عدم موافقت، شما چه راهکاری دارید و آیا انجمن از حالت عضو محور خارج خواهد شد؟ و دوم اینکه أساسا عضو محور بودن در دستور کار هست ؟

میلاد خالقی‌منش: این مساله مساله‌ی بسیار بسیار مهمى است و بر خلاف خانه سینما ما باید سعى کنیم صبور باشیم. از آنجایى که این موسسه براى فعالیت هاى فرهنگى‌اش نیاز به مجوز فعالیت از وزارت ارشاد دارد، به عنوان راهکار اول، ثبت انجمن به عنوان یک موسسه غیر تجارى بهترین راه حلى است که به آن رسیده ایم. در صورت مخالفت وزارت ارشاد ما مى توانیم به دیوان عدالت ادارى شکایت کنیم و آنها موظف اند به انجمن مجوز بدهند. موضوع دادخواست راهکار دوم است که به صورت موازى در حال پیگیرى است. با این حالNGO   وموسسه فرهنگى هم با وجود مشکلات بسیار زیادشان گزینه هاى بعدى ما هستند. به ویژه موسسه فرهنگى که مشکلاتى چون معرفى صاحب امتیاز دارد و عضو محور بودن انجمن را زیر سوال مى برد، اما پیشنهاداتی وجود دارد که می‌شود با تغییراتی در اساسنامه برای این موضوع راهکاری پیدا کرد.

فرزاد جعفری: طبق آنچه در دستور جلسه مجمع دیدم نوشته بودید هیأت موسس جدید. برای من سوال پیش آمد که مگر هیأت مؤسس، جدید هم می تواند باشد؟ من همیشه تصور این را داشتم که هیأت موسس ثابت است.

میلاد خالقی‌منش: ما در سایت اداره ثبت باید هیأت موسسی معرفی کنیم که بشود انجمن را ثبت کرد و به دلیل عدم‌همراهی آقای تهامی نژاد که در مورد آن گفته شد انجمن مجبور است به سه الی پنج نفر جدید مأموریتی بدهد برای ثبت انجمن و شاید «مأمورینى براى ثبت انجمن مستندسازان» عبارت دقیق‌تر و درست‌ترى برای بیان این موضوع باشد.

فرزاد جعفری: با توجه به تغییراتی که در روند عضوگیری قرار است انجام دهید می‌خواهم بدانم چشم انداز شما در کل بابت عضوگیرى چیست و قرار است از این به چه چیز مثبتی در انجمن برسیم و در کل به همه ما چه کمکی می‌کند؟

میلاد خالقی‌منش: مى خواهیم با استفاده از این کار شبکه ارتباطى و گفتمان اعضای انجمن را حول فیلم مستند گسترده‌تر کنیم و نگاه‌هاى دیگری را حول فیلم مستند گرد انجمن بیاوریم. در واقع چشم انداز این است که به جاى اولویتِ پرداختن به یک صنف از افراد و اعضا، خودِ فیلم و سینماى مستند را اولویت قرار دهیم و طبعا هر رسته‌ى دیگرى از سینمای مستند و حتی گروه‌هاى بینارشته‌اى هم می‌توانند به عضویت انجمن درآیند و کمک حال انجمن خواهند بود.

ابراهیم مختاری: اصلاحیه‌ای  در باب دستور جلسه‌اى که برای مجمع نوشتید دارم. یکی اینکه  «گزارش هیئت مدیره و بازرس» باید  شماره ١ در دستور جلسه باشد. همچنین به جاى «تأیید یا رد » باید «انتخاب هیئت مؤسس» باشد و واژه‌ی «جدید» هم حذف شود.

به نظرم فهرستى از اسامى داوطلبان را در اختیار مجمع قرار دهید تا با یک رأى گیرى بشود هیئت مؤسس را از بین داوطلبان انتخاب کرد.

میلاد خالقی‌منش: یکی از مسائلی که داریم و باید طی یک مذاکره­ با کاندیداهای احتمالی بررسی کنیم جزئیاتی است که این مأموریت چیست و چه مسئولیت‌هایی دارد و در مجمع احتمالا فرصت این را نداشته باشیم.

ابراهیم مختاری: قطعا داوطلبان بایستی واقف باشند که چه مأموریتی دارند. و یا اگر داوطلب زیاد نباشد شما با هم به توافق برسید.

مرتضی پایه شناس: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم یک هیئت موسس جدید در مجمع انتخاب کنیم و اگر پیش از برگزاری مجمع مسیر ثبت را به قطعیت رسانده باشیم، می توانیم مصوبه ای در مجمع مبنی بر چگونگی ثبت انجمن توسط هیأت موسس هم بگیریم، تا هیئت موسس جدید موظف باشد انجمن را به همین طریق ثبت کند چون در غیر این صورت ممکن است مجبور به برگزاری مجمع فوق العاده شویم‌.

ابراهیم مختاری: مى توانیم بگوییم «انتخاب هیئت موسس براى ثبت موسسه غیر تجارى». از طرفی تغییرات اساسنامه باید به صورت جدا در اختیار اعضا قرار بگیرد تا آنها با تغییرات و جایگزینى ها روبرو شوند. در اینصورت مجمع وادار میشود به همین ترتیب پیش برود و مفید هم هست. اما سوال این است که چطور مى خواهید رأى گیرى کنید بویژه در مورد بازرس. بهتر است اعضا تاریخ حدودى مجمع را هم بدانند تا شاید بتوانند کمکی کنند.

میلاد خالقی‌منش: ما در حال تهیه پیش‌نویس تغییرات اساسنامه هستیم تا پس از تکمیل آن را یک به یک در اختیار اعضای کارگروه تغییر اساسنامه قرار ‌دهیم و نظراتشان را در مورد تغییرات دریافت کنیم . سرانجام نتیجه نهایی را قبل از مجمع در اختیار اعضا قرار می‌دهیم و زمان مجمع را با توجه به این موضوع مشخص می‌کنیم.

محمد صادق دهقانى: می خواستم بگویم زمانی که ما هیأت مدیره را انتخاب کردیم، این هیأت مدیره می تواند کار ثبت را پیش ببرد و دیگر نیازى به هیئت موسس جدید نیست.

ابراهیم مختاری: من موافق نیستم زیرا به نظر من ممکن است که مسئله ثبت طولانى شود. علاوه بر این مجزا بودن هیئت مدیره و هیئت موسس مزایایى مانند مشغول بودن نیروى کار بیشتر را دارد. ضمن اینکه با این کار پاى هیئت مدیره را از دعواى احتمالى هیئت مؤسس و وزارت ارشاد بیرون مى‌کشیم.

میلاد خالقی‌منش: لازم است که انتخاب هیات موسس به تصویب مجمع برسد تا معتبر باشد و بتواند خود را نماینده‌ی انجمن معرفی کند.

فرزاد جعفری: تا جایی که من میدانم هیئت مؤسس انجمن بعد از ثبت دیگر کارکردى ندارد و اعضای آن در ادامه می توانند مانند بقیه‌ی اعضای مجمع برای هیأت مدیره کاندید شوند.

ابراهیم مختاری: بله دقیقا همینطور است.

در انتهای جلسه خانم صادق وزیری خواستار توضیحاتی در مورد برگزارکننده‌­های پروژه‌ی «کرونا و من» شد که میلاد خالقی منش در پاسخ به او گفت مجری اصلی این پروژه – و در واقع این جشنواره – انجمن مستندسازان است که در حال گسترده ترشدن است. رایتل، شهرداری تهران و مجموعه هاشور از حامیان این پروژه هستند. هدف جشنواره آشنایی با احوال و روایت مردم از دوران کرونا است که انجمن به صورت فیلم مستند دریافت می‌کند.

 

 

گزارش دیدار گروهی بیستم مهرماه ۱۳۹۹
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *