گزارش دیدار با مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سه شنبه ۹ مهر, ۱۳۹۲

دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن مستندسازان با آقای طباطبائی نژاد در روز شنبه ۱۳۹۲/۷/۶ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

*هیئت مدیره انجمن، انتصاب آقای طباطبایی نژاد را به مدیریت مرکز گسترش تبریک گفت و از  سیاست و برنامه های ایشان برای مدیریت مرکز پرسید. ایشان گفتند: در اولین جلسه رسمی ام با آقای دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی هم عرض کردم که پیش از آنکه خود را منتصبِ شما بدانم، منتخبِ دوستان سینمای مستند می دانم و تمام تلاش خود را خواهم کرد که با همراهی جامعه مستندسازان، پیکر نحیف سینمای مستند را تقویت کنیم تا مستندسازان، دیگر با خونِ دل کار نکنند و نگران معیشت خود نباشند.

وی ضمن تاکید بر جریان حرفه ای تولید در این مـرکز افزود: در طول دوران کاری ام عهد کرده ام هرگز پای قرارداد طرح، برنامه و فیلمنامه ای را امضاء نکنم، مگر آنکه حداقل سه کارشناس آنرا تایید کرده باشند؛ لذا بزودی شوراهای تولید و برآورد «مرکز» راه اندازی خواهد شد تا بر اساس نظر مشورتی اعضای آن که همه از چهره های معتبر و شناخته شده خواهند بود، کار مرکز به پیش رود.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: حس می کنم یکی از خلاءهای مهم این مرکز، عدم وجود شورای راهبردی است که طی هر ماه و با حضور اساتید، هنرمندان و کارشناسان، جلساتی را برگزار کرده و خط مشی های کلی را به مدیرعامل ارائه دهند تا چشم انداز برنامه ها و فعالیت های آتی «مرکز» مشخص شود.

وی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که انرژی خود را معطوف به معیشت مستندسازان، تولید آثار مستند و جلب اعتماد فیلمسازان کنیم تا دیگر کسی به سختی، فیلم مستند نسازد و زندگی خود را با دشواری سپری نکند. تنها راه برطرف ساختن مشکلات موجود هم این است که باور کنیم یــــار و همراه صنوف مستندسازان هستیم و بدون تعامل با آنها، کــــار بدرستی پیش نخواهد رفت.”

*هیئت مدیره از پیامد منفی تغییر مدیران دولتی وتغییر سیاست ها، به ویژه آن بخش که به نفع سینمای مستند است شرحی داد و به عنوان نمونه به صندوق سینما حقیقت اشاره کرد که با همه ی عیب ها در مدیریت اسبق تأسیس و در مدیریت پیشین به جای رفع عیب ، بساطش برچیده شد. با چنین وضعیتی چگونه می توان به  سیاست های پایدار مثبت رسید. ایشان گفتند از کارشناسی همکاران مستندساز و کسانی که در این امور صاحب نظرند برای رسیدن به  اقدام می کنیم.

*هیئت مدیره از تبدیل تهیه کنندگی به پیمانکاری مخصوصاً در تلویزیون اشاره کرد و توضیح داد که چگونه تهیه کننده می تواند طرح مجموعه فیلم مستند یا تک فیلم را با دریافت درصدی از بودجه ، به دیگری واگذار کند. این رفتار در نبود قوانینی که مانع پیمانکاری شود به مستندسازی و مستندسازان بسیار آسیب می زند. توضیح دادیم که اگر قاعده ای برای تهیه کنندگی تدوین و اعلام شود حتی بر مدیریت تلویزیون هم برای برچیدن پیمانکاری به جای تهیه کنندگی تاثیر می گذارد. آقای طباطبائی این مشکل را به خوبی می شناخت و قول برگزاری نشست های سه جانبه مدیریت مرکز، مستندسازان و  تهیه کنندگان سینمای مستند برای راه حل این مشکل داد.

*هیئت گفت در گام نخست می توان انتظار داشت مدیران در سینمای دولتی حق مؤلف را اجرایی کنند و این موضوع تا حدی می تواند از تبدیل تهیه کننده به پیمانکار جلوگیری کند. ایشان موافق بودند و اعتقاد داشتند این از مواردی است که سریع تر از موردهای دیگر می توان عملی ساخت.

*هیئت غیرعقلانی بودن الزام پروانه ساخت توسط مدیران دولتی پیشین آن هم در شاخه سینمای مستند که با موبایل هم می توان فیلم ساخت و همچنین امنیتی شدن فضای سینمای مستند که در چندسال گذشته رخ داده است را به عنوان یکی از مشکلات مطرح کرد. ایشان قول امکان برقراری گفتگوی رودررو با آقای علوی، وزیر اطلاعات را دادند، با این امید که این ملاقات به حل و فصل این موضوع کمک کند.

هیئت خواستار تحقیق و رسیدگی نسبت به وضعیت مالی مرکز و تهیه گزارشی به ویژه در چهارسال گذشته شد که تقدیم مدیران بالادستی و جامعه مستندسازان سینما شود به این امید که شفافیت در امور و سیاست های مالی در مرکز و نهادهای سینمائی جای پنهانکاری و سوء استفاده را بگیرد. هیئت اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید مدیریت مرکز امکانات مالی مرکز برای سرمایه گذاری و…به صورتی عادلانه و شفاف میان مستندسازان حائز شرایط (که این شرایط نیز اعلام شده باشد) تقسیم شود.

آقای طباطبائی معتقد بود که باید در اداره امور مرکز از مشورت اهل حرفه مستندسازی بهره گرفت و برخی امور را همچون برگزاری کارگاه ها به انجمن های صنفی واگذار شود.

هیئت خواستار ادامه ماموریت مرکز در چارچوب تعریف شده خود و نپذیرفتن تولید فیلم های بازسازی(داستانی/اکران)شد. به ویژه که این فیلم ها بخش اعظم بودجه مرکز را صرف تولید خود می کنند.

در پایان قرار شد ارتباط میان مرکز و انجمن برای عملی کردن موضوعات طرح شده برقرار باشد. و قول حضور در دیدار گروهی برای شنیدن مسائل سینمای مستند از زبان اعضا را دادند.

حاضران در جلسه: طباطبایی نژاد و شهنام صفاجو

اعضای هیئت، آقایان محمدرضا مقدسیان، ابراهیم مختاری، ناصر صفاریان، علیرضا قاسم خان، مهرداد زاهدیان و بازرس انجمن بابک بهداد

گزارش دیدار با مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *