حق مولف مستندسازان به رسمیت شناخته می‌شود؟

پنجشنبه ۵ شهریور, ۱۳۹۴

هیات مدیره‌ انجمن مستندسازان به تازگی دیداری با حجت‌الله ایوبی داشتند که در آن نقطه‌نظراتشان را مطرح کردند و خواستار حق مولف برای کارگردانان سینمای مستند شدند

طبق گزارش هیات مدیره انجمن مستندسازان در این دیدار ارد زند، فرزاد توحیدی، بهمن کیارستمی، حمید جعفری، غلامرضا کتال و مهدی قربانپور حضور داشتند. در این دیدار، ارد زند (رئیس هیئت مدیره انجمن) بر توجهی که در سیاست‌گذاری‌های سازمان سینمائی به سینمای مستند باید بشود و اهمیت آن اشاره کرد و تاکید کرد: «مستندساز می‌تواند آگاهی بخشی و جریان‌سازی بکند.»
او تصریح کرد: «مستندسازان علاقه‌مندند در حوزه‌هائی که مساله، معضل جامعه و کشور است، همچون حوزه محیط زیست، مقوله آب و خشکسالی، مسائل اجتماعی کار کنند و با آثارشان در حل مشکلات و آگاهی بخشی به جامعه و مدیران خرد و کلان کمک کنند.»


بنا بر این گزارش، سپس چند خواسته حداقلی و مشخص صنف مستندسازان مطرح شد که برآورده کردن آن‌ها در حیطه اختیارات ریاست سازمان سینمائی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و به امنیت شغلی مستندساز کمک می‌کند.
انجمن مستند سازان تقاضا کرد که در قراردادهای ساخت مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نام کارگردان ذکر شده و حق مولف برای کارگردان شناخته شده و مشخصا در قرارداد بیاید. همچنین در قراردادهای مرکز به جای (طرف قرارداد) عنوان تهیه‌کننده درج شود. بنا بر این گزارش، دکتر ایوبی نسبت به این خواسته نظر مساعد داشتند.


ریاست سازمان سینمائی با تکیه بر ارزش فیلم مستند و علاقه‌مندی خود به این شاخه سینمائی، در سخنانی اشاره کرد به اینکه یک مستند خوب می‌تواند حتی افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.
این مدیر همچنین خواستار توجه مستند سازان به مسائل روز شد. در ادامه دیدار، در یک بحث جمعی درباره امنیت شغلی، ارتباط تلویزیون و مستند، اهمیت آرشیو راش‌های مستند و نقد انجمن بر سیاست‌های سازمان سینمائی گفت‌و‌گو شد.دکتر ایوبی هم نقد انجمن مستندسازان را بسیار مفید دانست و در خواست کرد که پیشنهادات را درباره سیاست‌های سال ۹۵ انجمن ارایه کنند. در پایان اعضای هیئت مدیره تقاضای دیدارهای دوره‌ای هر چند ماه یک بار را از ریاست سازمان سینمائی داشتند که مورد موافقت قرار گرفت.

حق مولف مستندسازان به رسمیت شناخته می‌شود؟
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *