گزارشی از سومین گردهمایی روسای جامعه اصناف سینمای ایران

سه شنبه ۱۳ خرداد, ۱۳۹۳

سومین گردهمایی روسای جامعه اصناف سینمای ایران” در تاریخ ۶ خردادماه به میزبانی “سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران” با شعار “سینما دریچه ای به سوی شناخت تاریخ، تمدن و فرهنگ” در مجموعه تاریخی عباس آباد شهرستان بهشهر برگزار شد.

هم زمان با این نشست و به ابتکار سازمان میراث فرهنگی استان، سفری سه روزه (۵ تا ۷ خرداد) برای نمایندگان صنف ها تدارک دیده شده بود که مهمانان این سفر در برنامه ای فشرده موفق شدند تا با بخشی از مراکز تاریخی، منابع طبیعی و امکانات موجود در استان غنی و پشتوانه دار مازندران آشنا شوند. از سوی انجمن مستندسازان سینما ایران، خانم آزاده بیزارگیتی و آقای ارد زند در این سفر شرکت داشتند. همچنین نایب رییس انجمن، آقای بهرام عظیم پور نیز در جلسه ی گردهمایی اصناف حضور پیدا کرد.

پیش از آغاز رسمی جلسه ی روسای جامعه اصناف سینما با هیئت مدیره خانه سینما، آقای دکتر بزرگ نیا رییس سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به تشریح اهداف این سفر پرداخته و با توجه به ظرفیت های گسترده و غنی استان، خواستار مشارکت هر چه بیشتر سینماگران در معرفی این استان با زبان سینمایی شدند. ایشان به طور ویژه از مستندسازان کشور دعوت کردند تا با ارائه ی طرحها و پژوهشهای خویش، زمینه ی همکاری با مراکز و نهادهای مربوطه را فراهم کنند. آقای بزرگ نیا ضمن اشاره به حضور فیلمسازانی همچون بابک محمدی (راههای سنگفرش شده ی باستانی)، مختاری (آب بندها) و …  این تعداد پروژه را نسبت به توانایی های استان مازندران ناکافی ارزیابی کرده، از دیگر مستندسازان و حتا سینماگران داستانی خواستند که با شور و شوق بیشتری به یاری دست اندرکاران استان بیایند.

در ادامه، نشست روسای صنوف با هیئت مدیره خانه سینما تشکیل شد که در این جلسه آقای عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در مورد بیمه تکمیلی، بیمه تامین اجتماعی، بحث امنیت شغلی و جشن خانه سینما گزارش هایی داده و نکاتی را به شرح زیر طرح کردند:

بحث بیمه تکمیلی کماکان از سوی خانه سینما در حال پیگیری است و از آن جا که صندوق حمایت از هنرمندان با کمبود بودجه مواجه است، باید منتظر اقدام وزارت ارشاد بود تا با کمک مستقیم خود ماجرای بیمه تکمیلی را به سرانجام برساند؛ امری که احتمالن در روزهای نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

در مورد بیمه تامین اجتماعی، با توجه به بدهی وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان مدتی است که از پذیرفتن اعضای جدید خانه سینما (و البته دیگر صنوف و انجمن های هنری) و صدور دفترچه بیمه برای آنان خودداری می کند اما با تکیه بر رابطه ی نزدیک و مناسب وزارت ارشاد و وزرات کار و مذاکرات صورت گرفته میان این دو وزارتخانه، به زودی پذیرش این دوستان نیز آغاز خواهد شد.

در زمینه ی امنیت شغلی، تلاشی چند ساله برای رسیدن به یک آیین نامه (دفترچه) که بتواند فارغ از آمد و شد دولتهای گوناگون یک ساز و کار قانونی و صنفی را در این حوزه ایجاد کند در دولت یازدهم با امیدواری بیشتری ادامه یافته و پس از سه بار عوض شدن مسئول مربوطه سرانجام آقای ایوبی، شخصی به نام آقای حیدری خلیلی را معرفی کرده اند که به ظاهر فردی مثبت و داری قابلیت های اجرایی هستند. لازم به تاکید است که پروتکل امنیت شغلی هنوز فاقد امضای تهیه کنندکان است و این مشکلی است که باید به هر طریق ممکن حل شود.

آیین نامه جدید جشن سینما در دست بررسی و بازنگری است. یکی از دشواری های برگزاری جشن مستند در سال جاری، فیلم های انباشه شده در دو سه سال اخیر است. در این راه، کارگروه بررسی آیین نامه برای کاستن از حجم فیلمهای متقاضی و رسیدن به راهکاری اجرایی، مبنا را بر این گذاشته که فقط فیلم های اکران شده را مورد داوری قرار بدهد. آقای عسگرپور از تمامی صنوف درخواست کردند که با همراهی و همدلی خود، به برپایی هر چه باشکوه تر و منظم تر جشن سینما در شهریور ماه امسال کمک کنند.

گزارشی از سومین گردهمایی روسای جامعه اصناف سینمای ایران
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *