باز هم حق مولف

سه شنبه ۱۴ مهر, ۱۳۹۴

در روز دوشنبه ۱۳۹۴/۰۷/۱۳دیداری بین هیئت مدیره انجمن مستندسازان با مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام شد.
در این دیدار آقایان سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد، مرتضی رزاق‌کریمی، علیرضا قاسم‌خان و شهنام صفاجو از مرکز و آقایان ارد زند، فرزاد توحیدی، بهمن کیارستمی، غلامرضا کتال و مهدی قربان‌پور از انجمن حضور داشتند.
جلسه با سخن ارد زند آغاز شد. وی درباره‌ی فیلم مستند، رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های موجود و آنچه باید باشد گفت. ماحصل کلام این بود که بودجه‌ی درخور باید به سینمای مستند تعلق بگیرد، اما با اتخاذ سازوکاری مناسب به گونه‌ای عمل شود که بودجه صرف فیلم‌های مستند خنثی نشود.

در ادامه در یک بحث جمعی حداقل درخواست‌های انجمن مطرح شد. نخستین درخواست انجمن شناسائی حق مولف کارگردان بود. مدیر مرکز گسترش از انجمن خواستند که درباره چگونگی رعایت این حقوق در کشورهائی که قائل به این حق هستند تحقیق کرده و به مرکز ارائه دهیم. پس از آن در مرکز با توجه به راه کارهای قانونی اجرائی شود، اما در این جلسه تصمیم گرفته شد که در حیطه‌ی اختیار مرکز گسترش، از این پس با توجه به سهم مرکز درهر فیلم، از محل سود هر فیلم ۲۰% آن به کارگردان اثر پرداخت شود.
در ادامه جلسه درباره ذکر نام کارگردان در متن قراردادهای مرکز، مسئولین مرکز گفتند: در ارتباط با قراردادهائی که تهیه کننده و کارگردان دو شخص مختلف هستند نام کارگردان در قرارداد ذکر می‌شود و انجام کار منوط به کارگردانی او است. همچنین درباره‌ی همکاری مرکز و انجمن برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نمایش فیلم در تهران و به ویژه شهرستان‌ها گفتگو شد. قرار بر این شد که در این زمینه یک همکاری مستمر انجام پذیرد.

 

 

 

باز هم حق مولف
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *