ادغام دو انجمن؟

یکشنبه ۲۱ آذر, ۱۳۹۵

ادغام دو انجمن؟

ارد زند

موضوع ادغام دو انجمن که از سوی هیئت‌مدیره انجمن مستندسازان به نظرخواهی گذاشته شد، سوءتفاهم‌هایی را برای بعضی از اعضا به وجود آورده.

 اینک برای روشن شدن موضوع، توضیحاتی چند ارائه می‌شود. امید است این توضیحات، راه را برای بحث‌های مرتبط با تأسیس انجمن صنفی و چگونگی تعامل با انجمن کنونی، هموار گرداند.

 از زمانی که هیئت‌مدیره خانه سینما به انجمن‌های تابعه فراخان تأسیس انجمن صنفی را داده است تاکنون فقط ۸ صنف یعنی تنها یک‌چهارم اصناف موجود در خانه سینما، ازجمله “انجمن صنفی کارگری کارگردانان مستندساز,” در وزارت کار به ثبت رسیده‌اند.

پرسش اینجاست چرا باوجود تأکید بسیار هیئت‌مدیره خانه سینما مبنی بر عضویت در وزارت کار، هنوز بیش از سه‌چهارم انجمن‌ها اقدام مؤثری دراین‌باره انجام نداده‌اند؟

همچنین علت اصرار هیئت‌مدیره خانه سینما بر ادغام دو تشکل همسان در یکدیگر چندان روشن نیست. (حداقل برای نگارنده). به هر روی برخی از انجمن‌ها به توصیه‌ی شفاهی هیئت‌مدیره خانه سینما در یکدیگر ادغام شده‌اند. توصیه‌ای که تاکنون به‌صورت کتبی اعلام نشده است.!!!

پرسش اینجاست، انجمن‌هایی که از بدو تأسیسشان تاکنون اعتبار خود را از وزارت ارشاد گرفته‌اند، چگونه است که یک‌باره بی‌اعتبار شده‌اند!؟. انجمن‌هایی که رسمیتشان را در مجمع عمومی فوق‌العاده، و در حضور بازرس وزارت ارشاد که روند تأسیس و شکل‌گیری آن را نظارت و تأیید کرده، به دست آورده بودند!!. حالا چگونه است که همه‌ی آن مراحل غیرقانونی اعلام می‌شود؟, و انجمن تازه تأسیسی که هنوز فرصتی برای ابراز توانایی‌های خود نیافته را، قانونی می‌شمارد!!!؟, و از انجمن‌های همسان می‌خواهند تا در صنف تازه تأسیس” ادغام ” شوند!! درحالی‌که همین انجمن‌های به‌ظاهر غیر. قانونی تاکنون توانسته‌اند باوجود همه‌ی کاستی‌ها، عملکردهای خوب و قابل قبولی از خود به یادگار بگذارند. آیا بهتر نیست پیش از آنکه از توانایی‌های بالفعل انجمن‌های صنفی مطمئن نشده‌ایم، دست به تخریب گذشته نزنیم؟ گذشته‌ای که تا همین‌جا نیز با سختی بسیار، دستاوردهای خوبی داشته است.

در اینجا نه‌تنها اعتراض به تأسیس انجمن صنفی نیست، بلکه امید است با توجه به مزایای بسیاری که در آینده به همراه خواهد داشت، بتواند در فراهم ساختن فردایی بهتر برای اعضا، مفید و مؤثر باشد.

اما بهتر است پیش از مشاهده‌ی نشانه‌های مثبت، دستاوردهای گذشته را به این سادگی به باد ندهیم.

وانگهی اگر قرار بر ماندن یکی از تشکل‌های همسان در محل خانه سینما باشد، طبیعی است آنکه رسمیت خود را از وزارت ارشاد گرفته باقی بماند.

از سوی دیگر، ادغام دو انجمن هنگامی میسر است که. اکثریت اعضای دو انجمن با آن موافق باشند درحالی‌که در این مورد، ادغام واژه‌ی زیرکانه‌ای است که بجای “انحلال” استفاده می‌شود.

تکلیف انحلال هر انجمن را هم اساسنامه‌ی آن انجمن تعین می‌کند. نه هیئت‌مدیره‌ها و نه سلایق شخصی.

هرچند احتمالاً به‌زعم. هیئت‌مدیره کنونی خانه سینما، چون هیچ‌یک از صنوف کنونی دارای شماره ثبت نیستند، پس اعتبار قانونی برای تصمیم‌گیری دراین‌باره را هم ندارند. پرسش اینجاست، اگر در همه‌ی این سال‌ها، تصمیمات صنوف غیرقانونی بوده است؟ بنابراین، همه‌ی تصمیماتی که هیئت‌مدیره‌های محترم خانه سینما نیز تاکنون گرفته‌اند، ازجمله تصمیم بر ثبت در وزارت کار نیز غیرقانونی است!!

دلیل عمده در نظرسنجی از اعضای انجمن مستندسازان، این بود که برخی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی این انجمن نیز همسو با اکثریت هیئت‌مدیره خانه سینما، خواهان ادغام در انجمن صنفی وابسته به وزارت کار هستند.

نکته‌ی دیگر این‌که در همه‌ی این سال‌ها، منابع مالی خانه سینما از وزارت ارشاد تأمین می‌شد، ولی صحبتی از بی‌اعتباری تشکل‌ها در میان نبود؛ و اگر چنین تصور شود که با داشتن شماره ثبت از وزارت کار, به چنان اعتباری می‌رسیم که دیگر شاهد تعطیلی خانه، مانند آنچه چند سال. پیش رخ داد، نخواهیم بود، سخت در اشتباهیم؛ زیرا هرگاه دولت یا قوه قضاییه یا هر نهاد قدرتمند دیگری، حضور خانه را مخالف منافع خود”نظام”بداند، بی‌درنگ دستور به تعطیلی آن خواهد داد. چه شماره ثبت داشته باشد، چه نداشته باشد.

توجه داشته باشیم که به‌هیچ‌وجه اعتراضی نسبت به تشکیل انجمن صنفی زیرپوشش وزارت کار نیست, بلکه همان‌گونه که در بالا به منافع آن اشاره شد، حمایت از تأسیس و توانمند ساختن آن به سود سینمای مستند و بسیار ضروری ست. ولی همه‌ی توانمندی‌هایی که برای این صنف متصور هستیم، فعلاً فقط بر روی کاغذ است و تا رسیدن به زمان بهره‌برداری هنوز راه زیاد در پیش است. بنابراین بهتر است همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذاریم.

این بود دیدگاه عضوی که ادغام دو انجمن را در حال حاضر به سود سینمای مستند نمی‌داند.

با احترام: ارد زند

ادغام دو انجمن؟
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *