بیانیه انجمن پیرامون انتقادات به نمایش مستند چنارستان

جمعه ۱۶ مرداد, ۱۳۹۴

لوگوی انجمن مستندسازان سینمای ایران

از پیدایش سینمای مستند در ایران بیش از یک قرن می­ گذرد. در تمام این چند دهه، علی­رغم تمام موانع، ناملایمات و محدودیت­ های مختلف، سینماگران مستند تلاش کرده اند سهم خود را در پیشبرد حیات فرهنگی و نیز بازتاب واقعیت­ اجتماعی در عرصه­ های گوناگون کشور ایفا کنند اما در بسیاری از موارد با بدفهمی، سوءبرداشت و گاهی سوءاستفاده­ های سیاسی روبرو شده­ اند.

در این سیر عمومی گاهی که مدیریت نهادهای رسمی و دولتی با هوشمندی، آینده­ نگری و مسئولیت پنجره­ ای به افق­ های بازتر گشوده ­اند، با هجوم و توهین و تهمت­ های بی­ پایه روبرو شده­ اند.

شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران به تازگی مبادرت به پخش چند فیلم از محصولات سینمای مستند ایران کرده است و از میان این فیلم­ها نمایش فیلم “چنارستان”  که تاریخچه­ ی خیابان ولی­عصر (پهلوی سابق) را موضوع خود قرار داده با برخورد تند و دور از قاعده­ ای از سوی برخی محافل یا اشخاص روبرو شده است.

اختلاف دیدگاه­ ها و نقد آثار هنری با تهمت و تخریب و جنجال­ راه به جایی نمی ­برد و شایسته است که با فراهم آوردن فضاهایی سالم برای نمایش و نیز با برپایی میزگردها و نشست­ ها، به سازندگان و نیز نقدکنندگان فرصت داده شود تا با عقلانیت و استدلال­ های لازم روبروی یکدیگر نشسته و هر یک نقطه نظر خود را به محک سنجش دیگران بگذارد.

گستره­ ی پهناور سینمای مستند ایران و موضوع­ ها و مسایل آن، به قشر و جریان و سلیقه­ ی خاصی محدود نمی­ شود و متعلق به کل جامعه­ ی ایران است.

“انجمن مستندسازان سینمای ایران” ضمن حمایت و تقدیر از نگاه مدبرانه­ ی شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران امیدوار است و آرزو می­ کند دیگر نهادهای دولتی و رسمی کشور نیز با درک شرایط امروز جهان که گشوده بودن مرزهای ارتباطی امکان پخش آثار دیداری/ شنیداری را فراهم آورده است به جای مقابله، از این رویکرد حمایت و کمک کنند تا سینمای مستند ایران واقعیت­ های موجود جامعه ایرانی را به تامل و اندیشه ورزی عمومی بگذارد.

بیانیه انجمن پیرامون انتقادات به نمایش مستند چنارستان
برچسب ها :     
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *