تصویر زندگی پر فراز و نشیب “حاجی‌بابا” در کارستان

جمعه ۲۵ دی, ۱۳۹۴
بهرام عظیم پور

بهرام عظیم‌پور کارگردان نخستین فیلم مجموعه کارستان می‌گوید که ویژگی‌های منحصر به فرد و موفقیت‌ها و زندگی پدر صنعت ریخته‌گری ایران را در فیلمش به تصویر کشیده است.
به گزارش روابط عمومی «سری فیلم‌های مستند کارستان»، این پروژه درباره کارآفرین‌های ایرانی است که با سرپرستی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری فیلم‌سازان مستند در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی و حرفه کارآفرینان موفق ایرانی تهیه می‌شود.
هدف کارستان، روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالش‌های بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای باارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد. تولید این مجموعه که بودجه آن از طریق جذب حمایت‌های بخش خصوصی در حال تامین است در سه فاز تعریف شده که نخستین فیلم فاز اول با موضوع زندگی و موفقیت‌های «علی‌اصغر حاجی‌بابا» با کارگردانی «بهرام عظیم‌پور» در آخرین مراحل تدوین قرار گرفته است.
«علی‌اصغر حاجی‌بابا» یکی از کارآفرینان شناخته شده و بنیان‌گذار صنایع ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران است. این کارآفرین ۸۳ ساله در سال ۱۳۴۲ شرکت «پارس‌متال» را به امید این‌که ایران به‌سوی صنعتی‌شدن گام بردارد، تاسیس کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» دست زد. از آن‌جا که کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته مهارت بسیار داشت در اسفند ۱۳۵۷، اندکی پس از پیروزی انقلاب، به‌عنوان عضو هیات‌مدیره کمپانی «ایران‌ناسیونال» انتخاب شد و سرانجام در سال ۱۳۶۱ نیز شرکت «فروسیلیس ایران» را راه انداخت.


بهرام عظیم‌پور فیلم‌ساز نام آشنایی است که در مدیوم‌های مختلف هنرهای نمایشی و تصویری تجربه کسب کرده و نزدیک به سه دهه فعالیت مستمر در سینمای حرفه‌ای ایران را در کارنامه‌اش دارد. او که مستندسازی را از سال ۱۳۷۳ به شکل پی‌گیر آغاز کرده، دو دوره عضو هیات‌مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران بوده است.
عظیم‌پور از طریق رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب به این پروژه دعوت شده است و درباره انتخاب موضوع فیلم می‌گوید: «آقای علی‌اصغر حاجی‌بابا شخصیت منحصر به فرد و قابل ستایشی دارد. ایشان نه تنها بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژ در ایران هستند، که زندگی پرفراز و نشیب و قابل تاملی را نیز از سر گذرانده‌اند؛ از جمله در شکل پیشبرد و مدیریت اقتصاد و صنعت در بافت خانوادگی، کارآفرینی در چندین استان کشور، تجربه فعالیت‌های سیاسی در چند برهه از زندگی خویش، نظم و ترتیب مثال‌زدنی و جذاب در رفتار و آداب فردی و همچنین عشق کم‌مانند به وطن. آقای علی‌اصغر حاجی بابا نمادی از امید به زندگی، ایمان به آینده و عشق به انسان و انسانیت است. خوشحال‌ام این افتخار را داشتم که فیلم زندگی ایشان را بسازم.»
او که در زمستان ۹۳ همکاری خود را با کارستان شروع کرده است؛ درباره روند تولید فیلم می‌گوید: «در اسفند ۹۳ پژوهش نهایی و طرح فیلم‌نامه اولیه خودم را با نگاه به پژوهش دقیقی که پیش‌تر توسط «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» انجام شده بود، آغاز کردم. این مرحله شامل خواندن زندگی‌نامه آقای حاجی‌بابا، گفت‌وگوهای متعدد با ایشان، اعضای خانواده، افراد نزدیک به وی و نیز همراهی با آقای حاجی‌بابا در خانه، محل کار، چند سفر برای دیدن کارخانه‌ها و… بود. این روند تا اردیبهشت سال ۹۴ ادامه داشت.»
فیلم‌برداری این فیلم آن‌چنان که عظیم‌پور گفته در اوایل اردیبهشت‌ماه در تهران کلید خورد: «این فیلم به جز تهران در شهرهای کرج، سمنان، تاکستان و ازنا فیلم‌برداری شده است و فیلم در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.»
نخستین فیلم مجموعه کارستان با کارگردانی بهرام عظیم‌پور، فیلمبرداری محمد حدادی، صدابرداری یدالله نجفی، مدیریت تولید عبد نیک‌پو و تدوین شبنم حسینی در حدود ۶۰ دقیقه تا پایان بهمن‌ماه آماده نمایش خواهد شد.
عکس: عباس کوثری

 

تصویر زندگی پر فراز و نشیب “حاجی‌بابا” در کارستان
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *