تصویربرداری ششمین فیلم مستند «کارستان»

چهارشنبه ۲۰ مرداد, ۱۳۹۵

 

تصویربرداری ششمین فیلم از سری فیلم‌های مستند «کارستان» به کارگردانی شیرین برق‌نورد (از اعضای انجمن مستندسازان) از نیمه گذشت.

این مستند زندگی «شیرین پارسی» یکی از کارآفرینان شناخته‌شده حوزه کشاورزی و محیط‌زیست را به تصویر می‌کشد.
برق‌نورد درباره مسیر تولید این مستند گفت: «پژوهش این فیلم از ابتدای دی‌ماه سال ۹۴ شروع شد و اوایل فروردین، نگارش فیلم‌نامه به اتمام رسید. ازآنجاکه نوع کار خانم پارسی بستگی به فصل دارد، فیلم‌برداری فیلم از همان دی‌ماه شروع و تا اوایل شهریورماه ادامه خواهد داشت. از حدود یک ماه‌ونیم گذشته،‌ تدوین کار نیز همزمان شروع‌شده است.»
شیرین پارسی که رشته ادبیات فرانسه را در فرانسه به اتمام رسانده، پس از انقلاب به همراه همسرش به ایران بازمی‌گردد. آن‌ها به روستایی کوچک در شمال ایران که زادگاه همسرش بوده می‌روند و در آنجا به‌تدریج و باتحمل شرایطی بسیار سخت و بی‌آنکه تحصیلات کشاورزی داشته باشند شروع به کشاورزی برنج می‌کنند. چندین سال بعد، او کشاورز نمونه کشور می‌شود. در کنار فعالیت کشاورزی،‌ او فعال محیط‌زیست و فعال اجتماعی نیز هست و در تاسیس و فعالیت‌های انجمن زنان کارآفرین،‌ جمعیت زنان و جوانان، حافظ محیط‌زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست گیلان نقش موثر و پررنگی داشته و دارد.


کارگردان مستند «۲۱ روز و من» درباره جذابیت‌های سوژه‌اش می‌گوید: «خانم پارسی،‌ باروحیه‌ای بسیار مقاوم، پرتلاش و مصمم، سمبل زندگی است. او به انسان و قدرت تاثیرگذاری او بر محیط پیرامونش معتقد است و با نگاهی متفاوت به زندگی و ابعاد مختلف آن، باور دارد که می‌توان جور دیگری دید و زیست. مجموعه این روحیات، از او شخصیتی جذاب و تاثیرگذار به وجود آورده که امیدوارم در فیلمم بتوانم بخشی از آن را منعکس کنم.»
کارگردان مستند «صحنه‌هایی از یک طلاق» درباره تجربه حضور در پروژه کارستان در پایان افزود: «تجربه حضور در این پروژه، تجربه‌ای فوق‌العاده است. تیم اصلی این پروژه که شامل خانم‌ها رخشان بنی‌اعتماد، فیروزه صابر و آقای  مجتبا میرتهماسب  است،‌ تیمی بسیار حرفه‌ای و اخلاق‌مدار است. بر همین اساس،‌ روابط کاری ما از همان ابتدا،‌ حول احترام و اعتماد شکل گرفت و تا به امروز ادامه دارد. خیلی خوشحالم که از من در این پروژه دعوت شد و امیدوارم نتیجه همکاریم با این تیم پرتجربه و حرفه‌ای، مثبت باشد.»

گفتنی است: هدف پروژه «کارستان»، ثبت و روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالش‌های بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای باارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد. در حال حاضر شش فیلم مستند این مجموعه که بودجه آن از طریق جذب حمایت‌های بخش خصوصی تامین‌شده در مراحل مختلف تولید هستند.
«پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم پور نخستین مستند این مجموعه تیرماه گذشته رونمایی شد. تدوین فیلم مستند «طبرستانی‌ها» به کارگردانی محسن عبدالوهاب نیز در حال حاضر به پایان رسیده و این فیلم در مراحل فنی قرار دارد.

این مستند درباره «غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان است که از تاثیرگذاران صنعت کشور هستند.
عبدالوهاب همچنین تصویربرداری مستندی درباره «سعیده قدس و موسسه خیریه محک» را به پایان رسانده است که در مرحله تدوین قرار دارد. مستند چهارم این مجموعه که به «کارآفرینان جوان در حوزه آی‌تی» و گروه «پازلی‌ها» می‌پردازد توسط مهدی گنجی ساخته‌شده و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد. مستند دیگر این مجموعه درباره «هایده شیرزادی»، کارآفرین حوزه محیط‌زیست به کارگردانی مهناز افضلی است که با پایان یافتن تصویربرداری در مرحله پایانی تدوین است.
سری فیلم‌های مستند «کارستان» با مشاوره رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبا میرتهماسب  و همکاری «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» در بخش پژوهش تهیه و تولید می‌شود.

عکس ها: پیمان هوشمندزاده و عباس کوثری

تصویربرداری ششمین فیلم مستند «کارستان»
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *