مسعود جعفری‌منجیلی

بیوگرافی شرح حال
  • مسعود جعفری منجیلی ۲۶ خرداد ۱۳۳۳ در تهران به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به پایان رساند و پس از آن به فرانسه سفر کرد و تحصیل در رشته سینما را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.

در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ به عنوان دستیار فیلمبردارِ هوشنگ بهارلو در دو فیلم «خندق» به کارگردانی پرویز کیمیاوی و «چگونه پیش‌بند سوزن‌دوزی شده‌ی مادرم در زندگی‌ام گسترده می‌شود» به کارگردانی آربی آوانسیان حضور یافت. همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۲ به عنوان عکاس در پاریس فعالیت می‌کرد.

مسعود جعفری سال ۱۳۸۳ به ایران بازگشت و به مستندسازی روی آورد. «راز منارجنبان» عنوان اولین مستند اوست که سال ۱۳۸۶ ساخت. او تا کنون ۶ فیلم مستند ساخته است.

مسعود جعفری در ایران علاوه بر مستندسازی به کار ترجمه از زبان فرانسه به فارسی و بالعکس نیز مشغول شد. «یک روز دیگر» نام فیلمنامه‌ایست از حسن فتحی که او در سال ۱۳۹۰ از فارسی به فرانسه ترجمه کرد. تابستان همان سال نیز در پاریس و در پشت صحنه‌ی فیلم به عنوان مترجم حضور داشت.

«رخشان بنی‌اعتماد، بانوی سینمای ایران» نیز عنوان کتابی است از آلن برونه نویسنده‌ی فرانسوی که مسعود جعفری آن‌ را به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب به خواسته‌ی رخشان بنی‌اعتماد و به دلیل جلوگیری از سانسور بخشی از مطالب آن هیچ‌گاه در ایران چاپ و منتشر نشد.

مسعود جعفری منجیلی از سال ۱۳۸۸ به انجمن مستندسازان سینمای ایران پیوست.

مسعود جعفری‌منجیلی