سیمین فلاح‌زاده‌ تهرانی

  • معرفی
  • perm_identity کارگردان
  • location_cityمحل تولد : تهران
  • schoolتحصیلات : کاردانی سینما
  • location_cityدانشگاه : مدرسه‌ی عالی تلویزیون و سینما
  • email sisif1380@yahoo.com

بیوگرافی شرح حال

سیمین فلاح‌زاده تهرانی متولد تهران و فارغ‌التحصیل رشته سینما با گرایش تخصصی فیلمبرداری است. او که از نوجوانی به رشته‌های هنری (به‌ویژه نقاشی) علاقه‌مند بود، به شکلی خودآموخته نقاشی می‌کرد. با این‌حال در کنکور هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته‌ی نقاشی پذیرفته نشد. اما هم‌زمان در کنکور مدرسه‌ی عالی تلویزیون و سینما شرکت کرد و پذیرفته شد.

از همان ترم اول تحصیل با هنر عکاسی آشنا شد. با شروع کار با دوربین عکاسی، به شگفتی‌های ثبت تصویر از طریق لنز دوربین علاقه‌مند شد. نقاشی فراموش شد و عکاسی جای آن را گرفت و به‌این‌ ترتیب گرایش تخصصی فیلمبرداری را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

او پس از پایان دوران تحصیل به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد. مدتی در واحد فیلمبرداری شبکه‌ی یک مشغول به کار شد. پس از چندی، به تصمیم خودش به واحد تازه تاسیس شده‌ی انیمیشن منتقل و به عنوان فیلمبردار انیمشین مشغول به کار شد.

بعد از گذراندن دوره‌ی آموزشی دو ماهه زیر نظر اساتید آمریکایی، کار با دوربین آکسبری (Oxberry) ـ که برای اولین بار وارد ایران و تنها برای تلویزیون ملی ایران خریداری شده بود  ـ را شروع کرد. در مدت ۲۴ سال فعالیتش در این سمت، فیلم‌بردار بسیاری از فیلم‌های نقاشی متحرک ایرانی و قسمت‌های انیمیشن فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بوده‌ است و در طی این سال‌ها به رتبه‌ی پنج فیلمبردار انیمیشن (معادل مدیر فیلمبرداری انیمیشن) ارتقا پیدا کرد.

همان سال‌ها در گروه کودک و نوجوان شبکه‌ی یک برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی فریال بهزاد ساخته می‌شد که شامل قسمت‌های زنده و آیتم‌های کوتاه انیمیشن (با عناوین کودک و سلامتی، کودک و بازی، کودک و نظافت و…) بود. سیمین فلاح‌زاده تهرانی ساخت بخش‌های انیمیشن آن برنامه را بر عهده داشت.

سیمین فلاح‌زاده تهرانی به دلیل علاقه‌‌‌ای که به فیلمنامه‌نویسی داشت، در دوران بازنشستگی به نوشتن فیلمنامه مشغول شد. دو فیلمنامه‌ی کوتاه داستانی «جنین» و بلند داستانی «ما» در سال ۱۳۸۵ حاصل این دوران است.

او پس از سال ۱۳۸۵ به مستندسازی روی آورد و تاکنون سه فیلم مستند ساخته است.

سیمین فلاح‌زاده تهرانی در سال ۱۳۸۸ به انجمن مستندسازان سینمای ایران پیوست.

سیمین فلاح‌زاده‌ تهرانی
مهم‌ترین دستاوردها
نشاگرون منتخب دومین جشنواره مستند تلویزیونی ۱۳۹۷
روزهای طولانی برنده‌ی جایزه‌ی «توجه ویژه» سیزدهمین جشنواره فیلم داکا (Dhaka International Film Festival‎)، بنگلادش ۱۳۹۳ (۲۰۱۴)
نشاگرون منتخب جشنواره فیلم زنان بمبی (Mumbai Women’s International Film Festival)، هند ۱۳۹۳ (۲۰۱۳)
نشاگرون نمایش و نقد و بررسی فیلم خانه‌ هنرمندان ایران ۱۳۹۲
نشاگرون نمایش و نقد و بررسی فیلم با حضور زاوان قوکاسیان نشست تخصصی – آموزشی جشنواره حسنات، اصفهان ۱۳۹۲
دیوان قضا، فیلمی درباره عدل و عکس نمایش و نقد و بررسی فیلم با حضور زاوان قوکاسیان نشست تخصصی – آموزشی جشنواره حسنات، اصفهان ۱۳۹۲
روزهای طولانی نمایش و نقد و بررسی فیلم خانه‌ هنرمندان ایران ‍۱۳۹۲
روزهای طولانی برنده جایزه‌‌ی PRIX MINKOWSKA سی‌و پنجمین جشنواره فیلم ویدئویی (Festival International Cine Video PSY – SANTE MENTALE France)، موزل، فرانسه ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب و نمایش در ۴ چهار کشور آمریکا، هند، نیوزلند و اندونزی جشنواره‌ی فیلم آنلاین «ما اینجا صحبت می‌کنیم» (Online Film Festival – We Speak, Here) ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۳۹۱
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس نمایش و نقد و بررسی فیلم خانه‌ هنرمندان ایران ۱۳۸۹
روزهای طولانی منتخب دومین جشنواره فیلم سلامتی ایپُکراتیس (Ippokratis International Health Film Festival)، یونان ۱۳۸۹ (۲۰۱۰)
روزهای طولانی منتخب بیست و دومین جشنواره فیلم مستند ایدفا (International Documentary Film festival Amsterdam)، هلند ۱۳۸۸ (۲۰۰۹)
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس نمایش و نقد و بررسی فیلم با حضور زاون قوکاسیان کانون فیلم حوزه هنری، اصفهان ۱۳۸۸
روزهای طولانی برنده‌ی دیپلم افتخار و نیلوفر سیمین برای بهترین فیلمبرداری چهارمین جشنواره پروین اعتصامی ۱۳۸۷
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب جشن تصویر سال ۱۳۸۷
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس نمایش و نقد و بررسی فیلم موزه‌ هنرهای دینی امام علی، تهران ۱۳۸۷
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب جشنواره فیلم شهر ۱۳۸۷
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب نمایش فیلم هفته‌ی فرهنگی باغ فردوس ۱۳۸۷
دیوان قضا‌، فیلمی درباره عدل و عکس منتخب جشنواره پروین اعتصامی ۱۳۸۶